top of page

Telefonkiosker og forhandlingsteknikk

Forfatterens bilde: Elisabeth ÅdlandElisabeth Ådland

Forrige uke fant jeg en spennende bok i en gammel telefonkiosk.

En bok om forhandlingsteknikk.


Telefonkiosken var ikke bare et praktisk tilfluktssted i min oppvekst, men også en viktig del av mine barndomsminner. Vi kunne lett få plass til 3-4 venninner, og det var det perfekte stedet å søke ly når regnet pøste ned – noe som skjedde ofte på Vestlandet. Den lille, røde boksen med sine glassvegger ga oss en følelse av trygghet og eventyr. Vi kunne høre regnet tromme mot taket mens vi fniste og ringte ulike 800-nummer. Det var som vår egen lille verden, skjermet fra resten av omgivelsene.


Nå fungerer mange av disse gamle, røde telefonkioskene som skattkamre for bøker. Jeg tar alltid turen innom når jeg går forbi en lesekiosk, og sist gang fant jeg altså en bok om forhandlingsteknikk.


Jeg elsker bøker, og jeg elsker forhandlinger – spesielt gjeldsforhandlinger. Denne skatten av en bok som jeg nå sitter med, ble faktisk publisert samme år som den norske gjeldsordningsloven var i anmarsj, helt tilbake til telefonkioskens storhetstid - i 1992.



Forhandling om redusert oppgjør i en inkassosak

Boken ble ingen favoritt, men jeg skumleste hele. Tungt språk og en del skrivefeil gjorde leseopplevelsen sånn passe, men jeg noterte meg noen poeng og har forsøkt å koble det mot gjeldsforhandlinger.


La oss si at du har havnet i en vanskelig økonomisk situasjon og pådratt deg en inkassosak som du ikke har anledning til å innfri. Etter en god stund får du tilbud om forskudd på arv og har da kommet i en situasjon hvor du kan forhandle om et redusert oppgjør med inkassoselskapet.


  • Ikke vær redd for å forhandle.

    • Alle som jobber med inkasso er drillet på forhandling. Dette gjør de hele tiden. Ikke vær redd for å forhandle med saksbehandleren i din sak.

  • En vellykket forhandling trenger gode forberedelser og god planlegging.

    • For at en kreditor skal kunne vurdere et redusert oppgjør, må du fremlegge et godt gjennomarbeidet forslag med grundig informasjon og dokumentasjon slik at de kan fremlegge saken videre for sine oppdragsgivere.

  • Tillit er en viktig forutsetning for en vellykket forhandling, ikke lureri.

    • Spill med åpne kort ovenfor kreditorene.

  • Det første tilbudet er sjelden det beste.

    • En forhandling innebærer ofte nettopp forhandlinger, og mottilbud.

  • Kom med konkrete forslag.

    • Du må tilby en konkret dividende, altså et konkret oppgjør.

      Har du flere inkassosaker, skal alle sakene som hovedregel tilbys likt prosentvis oppgjør ut fra totalsaldo i saken.

  • Du må ikke forhandle når du ikke har noe å forhandle med.

    • Tilbyr du et redusert oppgjør, må du ha tilgang til penger eller ha en konkret dato for innbetaling.

  • Identifiser beslutningstakeren på den andre siden.

    • Ikke ring til kundesenteret for å fremme et akkordoppgjør med 50% ettergivelse. Det har de sjelden fullmakt til å imøtekomme. Send en skriftlig henvendelse til saksbehandler på din inkassosak.


Forhandlinger er en del av hverdagen vår, enten det gjelder fordeling av husarbeid eller håndtering av inkassogjeld. Uansett hva temaet er, er det to grunnleggende prinsipper som alltid gjelder: å være godt forberedt og åpen.


Når du går inn i en forhandling, bør du ha en klar forståelse av hva du ønsker å oppnå og hvilke kompromisser du er villig til å gjøre. Dette gjelder både små og store saker. For eksempel, hvis du forhandler om inkassogjeld, bør du ha en oversikt over din økonomiske situasjon og være klar til å foreslå en realistisk betalingsplan.


Forhandlinger handler ikke bare om å få det du vil ha, men også om å forstå den andre partens perspektiv. En kreditor eller et inkassoselskap jobber for å få innbetaling på utestående gjeld, og det inkluderer hovedkrav, renter, salær og gebyr. Har du havnet i en situasjon hvor du har store utfordringer med å innfri din gjeld innen rimelig tid, kan åpenhet om din økonomiske situasjon hjelpe kreditoren med å forstå dine begrensninger og være mer villig til å inngå en avtale.


Til slutt, husk at forhandlinger er en ferdighet som kan forbedres med praksis. Jo mer du øver på å være godt forberedt og åpen, desto bedre vil du bli til å finne løsninger som fungerer for alle parter.


Lykke til med dine forhandlinger!

40 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comentários


bottom of page